Karbüratör Ne İşe Yarar Karbüratör, içten yanmalı motorlarda motorun silindirlerinde yanacak benzin-hava karışımını sağlayan bir aygıttır. Pistonların silindirdeki emiş gücüyle çekilen hava, karbüratörün içinden geçerken bir miktar benzini de beraberinde sürükleyerek buharlaştırır. Oluşan gaz karışımı silindirlere girerek bujilerden saçılan kıvılcımla ateşlenir. Karbüratör, çekilecek havayı ve karışacak benzinin oranını düzeneklerle otomatik olarak ayarlar. Karbüratörün ilk örnekleri 19. yüzyılın sonunda ortaya çıkmıştır ve "yüzey karbüratörü" olarak adlandırılmıştır. Bu tür karbüratörlerde hava, yakıtın yüzeyi üzerinden geçirilerek emilir ve böylece havayla karışarak yanan bir karışım oluşturur. Daha sonra geliştirilen fitilli karbüratör de yüzey karbüratörü gibi çalışır, fakat bunlarda hava yakıtın üstünden değil, bir uçları yakıta batırılmış fitillerin üstünden geçer. Yakıt, fitillerden buharlaşarak havayla karışır. Buharlaşmayı kolaylaştırmak amacıyla motordan gelen sıcak havadan yararlanılır. Günümüzde kullanılan iki temel karbüratör türü geliştirilinceye kadar bu karbüratörler kullanılmıştır. Karbüratör Çeşitleri Karbüratörler havanın akış yönüne göre iki çeşittir:
Boğaz Sayısına Göre Karbüratörler
Karbüratörün Görevleri Karbüratörün temel görevi, yakıt buharı ve hava karışımını aracın yük ve hızına göre sağlamak ve ölçmektir. Motor ısısı, hızı ve yükü dolayısıyla mükemmel bir karışımı sağlamak oldukça zordur. Motor soğuk ve rölantide çalışırken karbüratör bir miktar zengin yakıt karışımı gönderir. Gaz plakasının kapalı ve hava filtresinden gelen havanın jikle plakası tarafından kısılmış olduğu durumlarda, motorun emişi rölanti memesi tarafından artırılır. Vakum içindeki yakıt seviyesi, şamandıra ile sabit seviye haznesindeki benzini çeker, hız için gaza basıldığında daha fazla yakıt sağlanır. Pedal bağlantısı, jikle plakalarını açarak içeriye hava doldurur. Bu işlem memelerden ilave yakıt gelmesini de sağlar. Karbüratörün ortasındaki dar boşluktan geçen hava, memelerin emme yaparak yakıt almaya devam etmesini sağlar. Sabit seviye haznesindeki benzin seviyesi düşünce şamandıra da aşağı düşer ve yakıt borusunu açar, böylece karbüratör içine yeni yakıt almış olur. Karbüratörün Devreleri
|